Kiruna

I torsdags satt sig jag och Sanna på tåget och började våran färd upp mot riksgränsen. Det första som hände var dock att konduktören sa att det inte var säkert att vi skulle ta oss fram eftersom det varit tågstopp efter kiruna, men vi var glada ändå och tänkte att dom skulle hinna lösa det på några timmar. Då vi väl kom till kiruna kom det första tråkiga beskedet, en lavin hade gått någonstans kring björkliden så tåget gick inte längre än kiruna, men det skulle komma en buss som skulle ta oss till abisko och isåfall skulle nog Jenny och Sanna komma och hämta oss med bil eftersom det bara är 30 min bort. Men efter ett tag kom nästa dåliga besked, det skulle inte komma någon buss och ta oss dit upp eftersom inte busschaufför ville köra eftersom det var så dåligt väder, var storm och vägarna var ju avstängda högre upp och sådär så vi fick spendera en natt i kiruna.

Vi hittade iaf en vän, vi hängde med en från luleå som det visade sig kände massa från piteå och vi lyckades ändå få en riktigt trevlig kväll. Vi var ut och åt sen gick vi och la oss 8 (!!) på kvällen. Gick upp 5 och åt frukost, skulle åka iväg till tågstationen 10 i 6 för det skulle gå ett tåg kvart över men då fick vi höra att det gått en lavin i abisko också under natten så det blev inget tåg, och det gick ju fortfarande inga bussar. Så det slutade med att jag och Sanna bokade tågbiljetter hem och tog tåget som gick 12, vi hade iaf lite tur och lyckades få dom två sista platserna. Våran lulevän skulle försöka ta sig upp med bussarna som skulle gå till björkliden, men dom kunde inte garantera att dom kunde köra upp till riks något så då vi nästan var hemma i lule fick vi ett sms om att hon blev kvar i kiruna en natt till, inte så kul!

Jag och Sanna har som sagt att vi aldrig mer ska åka upp dit, sist vi var i riks gick det ju inte heller helt problemfritt ;P


Aja, gårdagen blev iaf lugn. Anna kom hit, vi hyrde nå filmer och tog det lugnt. Idag skulle vi sola men då jag väl kom till långnäs blåste det så mycket så vi gick in. Sen for jag hem och städade. Har dammsugit, skurat, renbäddat, tvättat och lite smått och gott. 
Ikväll blev det middag här med Anna, sen for vi förbi Öhman och sen en sväng förbi Olle för att kolla in hans nya lägenhet.

Nu ska jag packa upp min resväska och packa lite inför imorgon, ska bege mig till skell någon gång efter jag vaknat för att sitta och invänta karln som kommer hem från jäckvik nån gång på eftermiddagen :) Ska nog även få besök av Anna och hennes mor och far, därför jag far så tidigt :)

Aja, hejs svejs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0